Lite tips till att bli av med sötsuget.

Läste lite i expressen idag och fick fram en artikel med tips på olika saker man kan göra för att bli av med sitt sötsug.

Som jag har sagt förut så är jag beroeende av sötsaker, försöker så in i norden attbli av med det.
Det är SVÅRT, kan jag lova, men jag har gjort stora steg, från att köpa sötsaker dagligen har jag gått ner till 2 dagar i veckan, vill även att det ska förbättras.

Så här kommer nio tips:



Få behandling. Att på egen hand bryta beroendet kan vara svårt. Sök behandling om du behöver det.

Avgiftning och kostomläggning. För att avgifta dig måste du sluta med allt som triggar beroendet, alla typer av socker, sötningsmedel och alla raffinerade kolhydrater. Lär dig vad du ska undvika.

Planera och skriv dagbok. Planera exakt vad du ska äta och när. Skriv ner vad du äter och hur du mår innan och efter. Då lär du dig vad som funkar för just dig.

Ät tre mål mat om dagen. Hoppa aldrig över en måltid.

Resor och fester. Förbered dig. Ta med egen mat om det behövs. Tänk ut vad du ska säga till vänner eller släktingar som försöker truga på dig kakor eller efterrätt.

Undvik nya beroenden. Det är lätt att skaffa sig ett substitut, ett annat beroende, när du slutar med socker. Undvik därför alkohol, nikotin, lugnande tabletter, shopping i större mängd, mer arbete eller att fly in i en förälskelse.

Vila och rör på dig. Vila när du behöver det, men promenera också minst 30 minuter per dag. Sitt inte inne en hel dag.

Handla klokt. Gör en inköpslista och håll dig till den, handla råvaror av hög kvalitet.
Hitta en stödgrupp. Gå med i en stödgrupp eller forum. Eller utveckla ett eget nätverk.


Jag har redan tagit in en hel del och använder en hel del av de kloka råd man får här, tycker det låter jättebra^^

Man fick även lite tips på vad man kan äta när sötsuget sätter in:
Kyckling, kött och vilt
Fet fisk och skaldjur
Grönsaker som växer ovan jord
Ägg
Ost
Bär
Grädde
Eventuellt lite frukt och rotfrukter dubbelt upp.

Lycka till med tipsen^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0